Duchajová-Švehlová, Želmíra

Maliarka a učiteľka. Narodila sa 6.5.1880 v Lazoch pod Makytou, zomrela 15.5.1955 v Martine. Otec evanjelický farár František Švehla. Mala 4 sestry. Manžel doktor Matúš Duchaj, politik (1878-1949). Meštiansku školu vychodila v Martine, učiteľský ústav absolvovala v roku 1906 v Bratislave. V rokoch 1906-1910 študovala na Kunstschule des Vereins der Künstlerinen v Berlíne, v rokoch 1910-1914 portrétnu maľbu u M. Feldbauera a K. Hofera na Damenakademie für Bildende Kunst v Mníchove. Odborné vzdelanie si dopĺňala študijnými cestami do zahraničia (Francúzsko, Taliansko, Anglicko, Holandsko, Škandinávia a Nemecko). V roku 1906 pracovala ako učiteľka a organistka v Lazoch pod Makytou, v rokoch 1919-1931 ako odborná učiteľka kreslenia na meštianskej škole, potom ako voľná umelkyňa v Martine. Je to prvá významná, moderná a školená slovenská maliarka. V zahraničí sa zoznámila s nemeckou modifikáciou impresionizmu, ktorý najviav ovplyvnil jej tvorbu a ktorý si neskôr prispôsobila svojmu naturelu. Umelecká tvorba jej bola skôr ušľachtilým záujmom ako profesionálnou činnosťou, vyniká však vyspelosťou prejavu, vyrovnanou úrovňou a kultivovanosťou. Sústreďovala sa na krajiny, žánrové výjavy, žánrové portréty vždy zasadené do lyrických plenérov v rozličných svetelných intenzitách. Najčastejšie sú to záhrady v plnom slnečnom svetle alebo lomenom polosvetle, prechádzajúcom korunami stromov a vytvárajúcom mozaiku farebných tónov na tvárach zobrazených osôb (Pri káve – 1948, Odpočinok). Maľovala aj zátišia, kytice, výjavy z umeleckého sveta (Okolo modelu, Hráči na gitaru). Zaujala ju aj práca vidieckych ľudí (Lúštenie maku – 1949, Priadka z Turca – 1949). V rokoch 1918-1943 pôsobila aj pri organizovaní slovenského výtvarného života i ženského hnutia Živena, v rokoch 1920-1946 bola jej predsedníčkou. Počas štúdií vystavovala v Berlíne a Mníchove (1910-1913). V roku 1919 vstúpila do Spolku slovenských umelcov a vystavovala s ním sporadicky až do jeho zániku v roku 1939. Počas 2.svetovej vojny bola členkou Spolku slovenských výtvarných umelcov, po oslobodení spolku turčianskych výtvarných umelcov Trojštít, Bloku slovenských výtvarných umelcov, od roku 1949 Zväzu slovenských výtvarných umelcov. Väčšina jej obrazov je nedatovaá a uložená v Slovenskej národnej galérii a regionálnych galériách. Výber z diela: Lazan (1914-1918), Turčianka (1940), Ženy z Oravy (1948), Matka s dieťaťom (1952), Na lúke (1953), Chlapec s píšťalkou, Kvitnúce jablone, Pri ohnisku, Ružové mlyny v Piešťanoch, Starena, V predjarí, Vo sviatok, Z jara, Zimná krajinka, Zo starého Martina.